Kosár
Az Ön kosara üres

Mashiko vörös chawan


  • Eredet: Mashiko, Tochigi, Japán
  • Gyártási év: 2000
  • Jelleg: mázas japán teáscsésze

38 900.- Ft / db

Termékünk átmenetileg nem kapható

mashiko chawan matcha teáscsésze

益子焼  Mashiko kerámia

A Mashiko kerámia  (益子焼, Mashiko-yaki) egy japán kerámia stílus, ami Mashiko városából, (Tochigi prefektúra) származik Tokiótól északra.

Ennek a kis városnak a jelentősége messze túlnő a város határain. A terület fazekaskultúrája a földművelés előtti időkbe  vezet vissza bennünket. Mai tudásunk szerint a legkorábbi fazekas tárgyak Kínából származnak (Xianren barlang, Jiangxi) és vadászó emberek szükségleteit elégítették ki a jégkor vége előtt i.e.20 ezer évvel. Ezt követően Japán több területéről maradtak ránk a legrégebbi ún. zsinórmintás fazekas tárgyak a  Jōmon korból (i.e. 14 500 év). (ugyanez a stílus kb . i.e. 2500 körül jelent meg a mai értelemben vett Európa keleti határainál. A Mashiko stílus keramikusai egyszerű, puritán díszítésű, barna, vagy vörös mázú tárgyakat hoztak létre.

A modern Mashiko kerámia története viszonylag későn, az Edo korban kezdődött, amikor egy Keizaburo Otsuka nevű keramikus műhelyt alapított a városban. A kitűnő agyagjáról ismert környék idővel Japán egyik legfontosabb kerámiaközpontja lett és a viszonylag közeli Tokió piacát szolgálta ki. Mára Mashiko egy nagy, szabad, kísérleti labor, ahol a szabályokat átlépve bárki gyakorolhat, tanulhat és alkothat  (ugyanez elképzelhetetlen Bizenben.) A szabadságnak ezt a szelét a mingei népi kézműves mozgalom legendás alakja Shoji Hamada (1894-1978)hozta el, amikor 1924-ben itt telepedett le.

"Kyotóban találtam meg az utam, Angliában indultam, Okinawában tanultam, és Mashikóban váltam éretté" - mondta az első Élő Japán Nemzeti Kincs cím birtokosa. Hamada Shoji a filozófus, teoretikus Soetsu Yanagival közösen dolgozta ki a népi iparművész mozgalom  (Mingei) alapjait:

A közemberek népművészetének   (民衆的工芸, minshū-teki kōgei) jellemzője, hogy képes feltárni a hétköznapi tárgyak használatban rejlő szépségét. Ezek a minket mindenhol körülvevő használati tárgyak a Mingei teoretikusainak szándékai szerint túl vannak a szépség és rútság esztétikai kategóriáin, mert

  • alkotói névtelen - ismeretlen művészek;
  • kézműves módon, mégis meghatározó mennyiségben készülnek és  szolgálják ki az emberek igényeit;
  • olcsóak;
  • tömegméretekben használatosak;
  • a hétköznapi élet működő használati tárgyai;
  • felismerhetően viselik a helyi stílus jellegzetességeket.

Yanagi könyve az ismeretlen kézműves "The Unknown Craftsman" óriási hatású volt Japánban és Nyugaton egyaránt.

Ezt követően tanítványa  Tatsuzo Shimaoka (1919-2007)- aki az eredeti, már említett Jōmon kerámiát (縄文土器, Jōmon doki) élesztette fel és alakította át változatos életművében - volt Mashiko nemzetközi hírű keramikusa.

Ma a kerámia Mashiko legfontosabb látványossága és gazdasági ágazata, 380 keramikussal és 50 kézműves bolttal, vásárokkal, májusban és novemberben tartott fesztivállal. Bizonyára itt a legmagasabb Japánban az egy négyzetkilométerre eső elismert kerámia mesterek és az általuk gyakorolt stílusok száma.

Az itt látható 11,5 cm átmérőjű, 7,8 cm magas chawan Takumi Sato műhelyében készült és a korai Mashiko jellegzetességeit idézi az ódon barnásvörös mázzal, amikor még nemhogy tea, de talán még rizs sem volt.

mashiko chawan matcha teáscsésze

mashiko chawan matcha teáscsésze

mashiko chawan matcha teáscsésze

mashiko chawan matcha teáscsésze

mashiko chawan matcha teáscsésze

mashiko chawan matcha teáscsésze

mashiko chawan matcha teáscsésze

mashiko chawan matcha teáscsésze

mashiko chawan matcha teáscsésze

mashiko chawan matcha teáscsésze

mashiko chawan matcha teáscsésze