Kosár
Az Ön kosara üres

Daitokuji templom raku chawan 1


  • Eredet: Kyoto, Japán
  • Gyártási év: 2000
  • Jelleg: kuro raku chawan

68 900.- Ft / db

Termékünk átmenetileg nem kapható

Daitokuji templom raku chawan, japán matcha teáscsésze

Daitokuji templom raku chawan, japán matcha teáscsésze

A csésze 11,8 cm átmérőjű, 8,2 cm magas, Shoraku Sasaki műhelyében készült. A műhely és a mester pecsétjén kívül a dobozon a Daitokuji Templom 大徳寺 pecsétje és megnevezése is látható. Az 1315-ben alapított, Kyoto északi részén található Daitokuji zen templom egy nagy, falakkal körülvett templomkomplexum, számos altemplommal, a Zen buddhizmus  Rinzai szektájának Daitokuji iskolájának főtemploma ésközpontja. A templomnak  nagyon fontos szerepe volt a japán tea aranykorában. Itt temették el Oda Nobunagát, gyakran megfordult itt és együttműködött a templomal Sen no Rikyū és később Kobori Enshū is. A templom részére vagy azzal közösen készített tárgyak nagy értékűek a gyűjtők körében.

A csészéhez adott prospektus bemutatja a raku történetét.

A "Raku" név arról a helyről származik, ahonnan az agyagot bányászták Kyotóban a XVI. sz . végén. A raku kanjija egyúttal azt is jelenti, "gyönyörködni valamiben", "élvezni valamit".

A raku tizenöt generáción keresztül keramikusok egy csoportjának pecsétje és jele volt, akik ezt a tradíciót ápolták és tovább fejlesztették. A raku ezért nem magára a technikára vonatkozik, hanem azokra a keramikusokra, akik a raku technikát is használják. Az első raku mester Chojiro a japán teamesterrel Sen-No-Rikyuval együttműködve hozott létre ma is látható mesterdarabokat és alapította meg a japán teatárgyak művészetének egy igen fontos részét. A legenda szerint az uralkodó Hideyoshi Toyotomi 1598-ban apja halála után, Chojiro fiának Jokeinek egy arany pecsétet ajándékozott rajta a raku jelével. 

A raku neve, jele és a kerámiastílus is megszakítatlanul fennmaradt napjainkig. A XVIII. században a család kiadott egy raku kézikönyvet, amit sok amatőr és nem raku művész kezdett használni. 

A raku bizonyos szempontból a japán kézművesség szinonimája, ami egyszerre jelent egy generációkon át  ápolt és fennmaradt technikát és márkajelet, továbbá rámutat a kézműves és a patronáló nagyúr, illetve a fogyasztóval kialakított kapcsolat, párbeszéd fontosságára. 

Fontos raku mesterek voltak Donyu (1574-1656), Hon-Ami Koetsu (1556-1637) Ogata Kenzan (1663-1743) és a mai nagymester Kichizaemon. A vele készült riport lentebb látható.

 

Szintén raku technikát használ, de főként egy árnyalatú, ámbra színű mázzal az Ohi kerámia, aminek nagymestere a közelmúltban járt Magyarországon, erről itt számoltunk be

 

Daitokuji templom raku chawan, japán matcha teáscsésze

Daitokuji templom raku chawan, japán matcha teáscsésze

Daitokuji templom raku chawan, japán matcha teáscsésze

Daitokuji templom raku chawan, japán matcha teáscsésze

Daitokuji templom raku chawan, japán matcha teáscsésze

Daitokuji templom raku chawan, japán matcha teáscsésze

Daitokuji templom raku chawan, japán matcha teáscsésze

 

Daitokuji templom raku chawan, japán matcha teáscsésze

Daitokuji templom raku chawan, japán matcha teáscsésze

Daitokuji templom raku chawan, japán matcha teáscsésze

Daitokuji templom raku chawan, japán matcha teáscsésze

Daitokuji templom

Kyoto északi részén

daitokuji templom

daitokuji templom

daitokuji templom